پاورپوینت معماری مسجد جامع سبزوار

پاورپوینت معماری مسجد جامع سبزوار

دسته بندی:

قیمت: 12900 تومان

تعداد نمایش: 88 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 11 ژوئن 2021

به روز رسانی در: 15 اکتبر 2021

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجد جامع سبزوار

پاورپوینت معماری مسجد جامع سبزوار ppt در 47 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

موقعیت مسجد جامع سبزوار

این مسجد در مرکز شهر سبزوار در ضلع جنوبی خیابان بیهق قرار دارد. طول جغرافیایی شهر 57 درجه و 40 دقیقه و عرض آن 36 درجه و 12 دقیقه است. ارتفاع آن از سطح دریا 960 متر است .

 

طرح کلی

این بنا ایوان شمالی و جنوبی، گنبدخانه، حیاط مرکزی و شبستان در چهار طرف حیاط دارد و مساحت کل آن حدود 2,911 متر مربع است.

 

معماری مسجد جامع سبزوار

این مسجد، بنایی آجری با ملات ماسه گچ و پیهای آن از سنگ لاشه است.در مرمتهای جدید از ماسه سیمان و در برخی جاها از تیر آهن نیز استفاده شده است.

ورودی مسجد جامع در حال حاضر (1377 ش) از دو سوی ایوان شمالی مشرف به خیابان بیهق است. این ورودیها که از داخل دو تا از رواقهای شبستان عبور میکند با اختلاف سطح 40 سانتیمتر نسبت به سطح خیابان به داخل مسجد راه مییابد. ورودی مسجد در واقع در محور ایوان شمالی قرار داشته است.

مسجد جامع سبزوار، پیش از 1315 ش بر بدنهی بازار سرپوشیدهی قدیم قرار داشت. در این دوره معمولا دو خیابان محوری در بیشتر شهرهای ایران احداث شده که بافت کهن را به شکل صلیب به چهار بخش کرده و تأسیسات جدید شهری بر بدنهی این خیابانهای جدید شکل گرفت. در زمان احداث خیابانها با تأسف، بسیاری از آثار باستانی و مواریث فرهنگی این مرز و بوم از میان رفت. در سبزوار با تخریب بازار سرپوشیدهی قدیم، که محور باقت قدیم بود خیابان بیهق جایگزین آن شد. خیابان محوری دیگر در جایگاه بازار فرعی که بازار را به ارگ ارتباط میداد ایجاد شده که خیابان ارگ نامیده شد.

 

تزیینات

تزیینات این بنا بیشتر کاشیکاری است که شامل نمای ایوان جنوبی، شبستانهای شرقی و غربی و نمای مشرف به خیابان بیهق است. کاشیهای نمای شبستان شرقی در بازسازی 1344 ش نصب شده که کاشی هفت رنگ با رنگهای فیروزهای، لاجوردی، سفید، سبز، زرد، قهوهای و… است.

رنگ زمینهی این کاشیها فیروزهای و لاجوردی است. نقش مایههای به کار رفته در پشت بغلهای رواقها و حاشیهی کتیبهها و سرپایههای رواقها نقوش اسلیمی است. سرپایههای ایوان ورودی، دارای نقشهای هندسی است، که در زمینهی شمسهی میانی این سرپایه ها عبارت «لا اله الا الله و محمد رسول الله» با خط ثلث سفید در زمینهی لاجوردی نوشته شده، کتیبهی پیش تاق ورودی به شبستان شرقی که با خط ثلث سفید در زمینهی لاجوردی نوشته شده آیهی شریفهی 24 از سورهی نور است. کتیبهی بخش فوقانی رواقهای دو طرف شبستان شرقی که آن نیز با خط ثلث سفید در زمینهی لاجوردی نوشته شده سورهی جمعه است.

 

 

فهرست

مقدمه

موقعیت

طرح کلی

ویژگیهای معماری

شبستانهای

تزیینات

تاریخچه و مرمتهای انجام شده

 

 

عنوان: پاورپوینت معماری مسجد جامع سبزوار

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 47 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلایدهای پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجد جامع سبزوار

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید