پاورپوینت معماری مسجد جامع زنجان

پاورپوینت معماری مسجد جامع زنجان

دسته بندی:

قیمت: 12900 تومان

تعداد نمایش: 287 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 22 ژوئن 2021

به روز رسانی در: 15 اکتبر 2021

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجد جامع زنجان

پاورپوینت معماری مسجد جامع زنجان ppt در 51 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

 

مقدمه

در قلب مرکز زنجان، در محله‌های قدیمی شهر، بنایی بازمانده از سلسله‌ی قاجار جامانده که عطر و بویی از تلفیق هنر و عرفان دارد. مسجد جامع زنجان بنایی است که در تار و پود آن نقش و نگار هنر اصیل ایرانی به چشم می‌خورد و معماری سنتی آن با لطافت و ظرافت خاصی، حال‌وهوایی عرفانی را منتشر می‌کند.

 

 

معرفی مسجد

مسجد جامع زنجان (مسجد سید) معروف به(مسجد سید).از قدیمی‌ترین بناهای مذهبی شهرستان زنجان است.این بنای قدیمی در بازار بالای‌ شهردر بافت بازار و در راسته قیصریه قرارگرفته است.ورودی اصلی این مسجد در سبزه‌میدان قرارگرفته است.این مسجد به‌وسیله شاهزاده عبدالله میرزا.ملقب به دارا پسر یازدهم فتحعلی شاه قاجار در سال ۱۳۲۴ هجری قمری ساخته‌شده است .در این پست سعی بر آن شده. تا توضیحات مختصری در مورد مسجد مسجد جامع زنجان (مسجد سید) ارائه شود .موقعیت بنا وراه‌های دسترسی، عناصرتشکیل‌دهنده ازلحاظ ساخت ارائه‌شده .به دلیل قرارگرفتن این مسجددربافت بازار بازدیدکنندگان عزیز می‌توانند بعد از تماشای این مسجد از بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین بازار مسقف ایران دیدن فرمایند.

 

 

تاریخچه مسجد جامع زنجان

مسجد و مدرسه جامع زنجان در قرن سیزدهم هجری قمری (سال ۱۲۴۲) در دوره قاجاریه توسط یکی از پسران فتحعلی شاه قاجار به نام عبدالله میرزا دارا که مرید سید محمد مجتهد سردانی بود ساخته شد تا مرکز تدریس، اقامه نماز و مراجعات مردمی این مجتهد زنجانی باشد. خاندان حسینی زنجانی از آن زمان تا کنون تولیت مسجد را به عهده دارند. این مسجد که در قلب بافت قدیمی شهر و در مکان مناسبی از نظر دسترسی قرار گرفته‌است، از سمت باختر با بازار قیصریه، از سمت خاور با کوچه مسجد سید و از سوی شمال با خیابان امام خمینی و سبزه میدان درارتباط است. این مسجد در دوره زندگانی بانی آن به نام‌های مسجد دارا، مسجد سید، مسجد سلطانی و مسجد جمعه نیز خوانده می‌شده‌است.

این مجموعه تاریخی که در شمار بزرگ‌ترین و زیباترین مساجد و مدارس دینی زنجان است، یکی از بناهای ارزشمند ساخته شده بر اساس طرح مساجد چهار ایوانی می‌باشد. ایوان‌های چهارگانه‌ای که در چهار ضلع مسجد به شکل قرینه قرار گرفته‌اند، بیش تر از هر چیزی در صحن مسجد، خودنمایی می‌کند. صحن این مسجد مانند سایر مساجد چهار ایوانی، به شکل مربع مستطیل است و ۴۸ متر طول و ۳۶ متر عرض دارد.

 

 

معماری مسجد جامع زنجان

مسجد و مدرسه جامع زنجان معروف به مسجد سید، درقلب بافت تاریخی و قدیمی شهر قرار گرفته است. این مسجد از ضلع غربی با بازار قیصریه, از ضلع شرقی از راه کوچه مسجد سید و از سمت شمال با خیابان شاه و سبزه میدان در ارتباط است. مجموعه مسجد و مدرسه سید توسط عبدالله میرزا دارا، پسر یازدهم فتحعلی شاه قاجار، در هنگام حکمرانی در زنجان و به سال ۱۲۴۲ هجری قمری احداث گردیده است. مسجد و مدرسه جامع زنجان معروف به مسجد سید در قرن سیزدهم هجری قمری (سال ۱۲۴۲) در دوره قاجاریه توسط یکی از پسران فتحعلی شاه قاجار به نام عبدالله میرزا دارا ساخته شد.

این مسجد که در قلب بافت قدیمی شهر و در مکان مناسبی از نظر دسترسی قرار گرفته است، از سمت باختر با بازار قیصریه، از سمت خاور با کوچه مسجد سید و از سوی شمال با خیابان امام خمینی و سبزه میدان درارتباط است.

 

 

فهرست

مقدمه

معرفی مسجد

علل نامگذاری مسجد

تاریخچه

موقعیت

معماری

تزئینات به کاررفته در مسجد

تزئینات ایوان جنوبی

تزئینات ایوان غربی

تزئینات ایوان شرقی

تزئینات ایوان شمالی

تزئینات حجره ها

عناصر تشکیل دهنده مسجد

ورودیهای مسجد

صحن یا میانسرای مسجد

حجره های مسجد

مناره ها در مسجد

تزیینات بنا در مسجد

 زیینات  بیرونی

تزیینات داخلی

 تزیینات آجری

کتیبه‌ ها

تقارن در بنا

کاشی‌های فیروزه‌ای

 

 

عنوان: پاورپوینت معماری مسجد جامع زنجان

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 51 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلاید های پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجد جامع زنجان

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید