پاورپوینت معماری مسجد جامع دهلی نو

پاورپوینت معماری مسجد جامع دهلی نو

دسته بندی:

قیمت: 32900 تومان

تعداد نمایش: 85 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 16 ژوئن 2021

به روز رسانی در: 29 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجد جامع دهلی نو ppt در 45 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

مقدمه

شهر بزگ دهلی در هند مکان‌های دیدنی بسیاری دارد. یکی از مناطق زیبای این شهر که آثار و بناهای  تاریخی بی‌نظیری را در خود جای داده  است، «دهلی قدیم» است. این منطقه به دستور شاه جهان بنا شده و به خاطر این به «شاه جهان آباد» نیز معروف است. یکی از این بناهای باشکوه  و زیبا، درمنطقه دهلی قدیم روبروی قلعه سرخ، مسجد جامع دهلی‌ست. اینجا از مکان‌های محترم و مقدس شهر دهلی نو و از دیدنی‌های مهم آن به شمار می‌آید که هر مسافری که به پایتخت زیبای هند وارد می‌شود از بازدید شکوه و عظمت آن لذت خواهد برد.

معرفی مسجد

جامع مسجد، مسجد جهان‌نما یا مسجد جامع دهلی از زیباترین و مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی هند به شمار می‌رود. این مسجد در محله چاندنی چوک دهلی بزرگترین و زیباترین مساجد مسلمانان تا اواخر قرن بیستم بوده ‌است. این بنا در منطقه‌ای بلند نسبت به اطرافش قرار دارد و پله‌هایی در سه طرف زائران را به ورودی مسجد راهنمایی می‌کند. از ورودی مسجد منظره‌ای بسیار زیبا پیش روی عابدان و مسافران نقش می‌بندد. به همین دلیل است که به آن مسجد جهان نما نیز می‌گویند.

محوطه خارجی این مسجد ظرفیت ۲۵ هزار نفر را دارد و از مکان‌های مناسب برای برگزاری اعیاد و جشن‌های مسلمانان است. در ماه رمضان و عید قربان در اینجا نشاط و شورعجیبی به چشم می‌خورد.دیوارهای مسجد از سنگ قرمز، و مرمر سیاه و سفید، و حیاط بیرونی آن از ماسه سنگ قرمز ساخته شده است. مسجد جامع دهلی دارای دو مناره و سه گنبد اصلی و چند گنبد و مناره کوچکتر است. معمار این مسجد استاد خلیل بوده است. این معمار بزرگ از یکی از موفق‌ترین شیوه‌های معماری در تاریخ معماری جهان، یعنی سبک اسلامی-هندی استفاده کرده است. همین امر نیز باعث شکوه و زیبایی تحسین‌برانگیز آن می‌شود.

تاریخچه مسجد جامع دهلی نو

مسجد جامع دهلی بین سال‌های ۱۰۶۰ تا ۱۰۶۶ هجری قمری بنا به دستور پنجمین امپراطور گورکانی، شاه جهان، با کمک بیش از پنج هزار کارگر و با هزینه یک میلیون روپیه بنا شده است. در روز عید فطر سال ۱۰۶۶ هجری قمری این مسجد افتتاح شد و نماز عید  به امامت سید عبدل غفور شاه بوخاریل، یکی از ملاهای مورد توجه شاه جهان، در این مسجد برگزار شد. این بنا تا پایان حکومت گورکان‌ها به عنوان مسجد سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در ابتدا این مکان را مسجد جهان نما می‌نامیدند اما به مرور زمان نام مسجد جامع که محل تجمع مسلمانان برای نماز جمعه است در بین مردم رایج‌تر شد.در سال ۱۸۵۷ پس از شورش‌های مردم هند علیه کمپانی هند شرقی و بریتانیا، مسجد جامع توسط بریتانیایی‌ها مصادره و محل استقرار سربازان بریتانیایی شد. بریتانیا زمانی برای سرکوب و مجازات مردم، تصمیم به تخریب کلی این مسجد گرفت؛ اما با وجود اعتراض‌های زیاد مردم، این خواسته عملی نشد.

طرح طبقات مسجد جامع به موتی مسجد یا مسجد مروارید در آگرا بسیار شبیه است، اما مسجد جامع از آن بزرگتر و دو طبقه است. بخش عظیمی از این مسجد بعدها به آن افزوده شده است. قبل از جنگ  استقلال هندوستان در سال ۱۸۵۷ حوالی درب جنوبی مسجد، مدرسه اسلامی وجود داشت که در خلال جنگ کاملا تخریب شد.دروازه شرقی زیباتر و مرتفع‌تر از دو دروازه دیگر است و امروزه آخر هفته‌ها بسته است. در قدیم درب شرقی ویژه ورود خانواده امپراتوری و افراد بلندمرتبه بود و مردم از دروازه‌های کوچکی که در شمال و جنوب قرار دارند وارد و خارج می‌شدند.

سبک معماری مسجد جامع دهلی

مسجد جامع دهلی یا مسجد جامع هند با معماری هندی- اسلامی از زیباترین سازه های تاریخی موجود در شهر دهلی بشمار می رود، برای اجرای مسجد از بیشترین مصالحی که در آن سالها استفاده شد می توان به سنگ مرمر و سنگ قرمز گرانیتی اشاره کرد که باعث شده نمای مسجد قرمز رنگ باشد.

فهرست

مقدمه

معرفی مسجد

تاریخچه

سبک معماری مسجد جامع دهلی

ویژگی های بنا

مسجد رو به قبله

ارتفاع دیوارها

بخش های مختلف مسجد جامع دهلی

حیاط مسجد

مناره ها

سالن نمازگزاران

اشیای درون مسجد

سنگ نوشته فارسی

امکانات رفاهی

نکاتی درباره مسجد جامع

جاذبه‌های گردشگری اطراف

دیدنی های اطراف

عنوان: پاورپوینت معماری مسجد جامع دهلی نو

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 45 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلاید های پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجد جامع دهلی نو

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید