پاورپوینت معماری مسجد جامع تربت حیدریه

پاورپوینت معماری مسجد جامع تربت حیدریه

دسته بندی:

قیمت: 32900 تومان

تعداد نمایش: 123 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 14 ژوئن 2021

به روز رسانی در: 29 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجد جامع تربت حیدریه

پاورپوینت معماری مسجد جامع تربت حیدریه ppt در 49 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

مسجد جامع قدیم تربت حیدریه

در ضلع غربی مقبره قطب الدین حیدر ایوان مسجد جامع قدیم تربت حیدریه جلب نظر می کند. ارتفاع ایوان مذکور ۵/۱۱ و طول آن حدود ۵/۱۰ متر است. فضای داخلی ایوان مقصوره یا گنبد خانه مسجد با وسعت بیش از ۲۰۰ متر شامل غرفه و محرابی مزین به مقرنس و نیز تزییناتی به شیوه کاربندی در بخش زرین گنبد است. بنای مسجد جامع آجری است و تاریخ بنای آن که نام بانی را نیز شامل می شود بر سنگ سیاه و لوح مانندی حک شده است که نشان دهنده سال ۱۰۴۵ ه.ق زمان شاه صفی و به نام خواجه عبدالله فرزند درویش علی تربتی است.

تربت حیدریه پس از دوره صفوی به صورت شهر درآمد. در واقع شهر در حدود ۲۰۰ سال پیش یعنی دوره حاکمیت اسحاق‌خان قرایی از خوان‌ها و رجال سیاسی عصر قاجاریه رونق گرفت. اسحاق‌خان به مرمت و آبادانی شهر پرداخته و آن چنان تحولی در شهر به وجود آورد که این شهر تا مدتها به تربت اسحاق‌خان معروف بوده ‌است.

 

سوابق پژوهشی مسجد

این بنا تاکنون فقط از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان خراسان رضوی مورد شناسایی قرار گرفته و جهت بررسی و شناسایی و تحقیق در مورد وضعیت مسجد به آن مراجعه شده، ولی شناسایی جامع و مکتوب در جهت ثبت این بنا انجام نشده است، مسجد جامع تربت حیدریه، بنایی اوقافی است که زیر نظر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان تربت حیدریه قرار دارد. این مسجد با توجه به اهمیت آن در شهر به جهت برگزاری مراسم مختلف سال درآن (نماز عید فطر، عزاداری‌ها، نماز جمعه و…)، بسیار مورد توجه سازمان اوقاف و امور خیریه شهرستان بوده و هزینه‌های زیادی را این سازمان صرف بازسازی و الحاق صحن‌های مختلف بنا کرد.

 

مشخصات مسجد جامع تربت حیدریه

مسجد جامع شهر تربت حیدریه بنایی مربوط به دوران صفوی است که نمونه‌های منحصر به فردی از آجرکاری بر روی مناره‌ها و ایوان اصلی بنا به چشم می‌خورد. این بنا که یک مسجد تک ایوانه است و در پشت ایوان اصلی فضای مسجد قرار داشته، که در سالهای اخیر به خاطر بازسازی فضای رواق‌ها، تمامی گنبد و فضای پشت ایوان تخریب شده و با استفاده از مصالح جدید(آهن، سیمان و سنگ)، مسجد بزرگی در پشت ایوان مناره‌ها بنا شد و تنها ایوان و مناره‌های قدیمی آن باقی مانده‌اند.

ایوان و مناره‌های بنا که تماماً آجری هستند دارای تزئینات بسیار زیبای آجرکاری و در قسمت‌هایی نیز کاشی‌کاری هستند. در مناره‌های این مسجد که ارتفاعی در حدود ۲۵ متر دارند به صورت مخروطه‌هایی با شیب بسیار کم بوده که در بالای گلدسته‌ای بر روی آن‌ها ایجاد شده است.

 

 

فهرست

مسجد جامع قدیم تربت حیدریه

مسجد جامع قدیم نگین درخشان شهر تربت حیدریه

سوابق پژوهشی اثر

مشخصات اثر – بنا

ویژگی اثر

نوع بهره برداری از اثر

دخل و تصرفات انجام شده و مشهود دراثر

تعمیرات گذشته بنا

مسجد بالا سر

چکیده:

مسجد بالاسر در چه سالی و توسط چه کسی ساخته شده است

تاریخچه‌ای از محراب و سقف مسجد بالاسر و تعمیر آنها

 

عنوان: پاورپوینت معماری مسجد جامع تربت حیدریه

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 49 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلاید های پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجد جامع تربت حیدریه

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید