پاورپوینت معماری مسجد جامع اردبیل

پاورپوینت معماری مسجد جامع اردبیل

دسته بندی:

قیمت: 32900 تومان

تعداد نمایش: 86 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 15 ژوئن 2021

به روز رسانی در: 29 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجد جامع اردبیل

پاورپوینت معماری مسجد جامع اردبیل ppt در 47 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

 

دوره تاریخی

اردبیل علاوه بر جاذبه های طبیعی بکر و چشمه‌های بهشتی، از لحاظ دیدنی‌های تاریخی نیز بسیار پربار و غنی است و در طول تاریخ حرف‌های زیادی برای گفتن داشته است. مسجد جامع اردبیل یکی از قدیمی‌ترین جاذبه های اردبیل به شمار می‌رود که مورد توجه مردم شهر و گردشگران تور اردبیل و سایر مسافران قرار می‌گیرد. مسجد جامع اردبیل را جمعه مسجد یا مسجد آدینه نیز می‌نامند؛ قدمت این مسجد به دوران سلجوقیان می‌رسد. اگرچه طبق برخی منابع تاریخی، زمان ساخت آن به دوران اولیه اسلامی برمیگردد که بر روی بقایای آتشکده‌ای مربوط به قبل از اسلام ساخته شده است.

جمعه مسجد یادگاری از دوره‌های مختلف تاریخی خصوصا دوران سلجوقیان به شمار می‌رود ک بخشی از آن در زمان حمله مغول‌ها در سال 320 تخریب شد اما پس از مرمت، تا زمان حکومت صفوی نیز مسجد به فعالیت خود ادامه می‌داده است. این مسجد در محله پیر شمس الدین و در مجاورت آتشکده‌ای مربوطه به دوره اشکانی قرار دارد و با اینکه قسمتی از آن تخریب شده است اما باز هم دیدن معماری خیره‌کننده و آشنایی با تاریخ و فرهنگ اردبیل، خالی از لطف نخواهد بود.

 

 

تاریخچه مسجد جامع اردبیل

بر پایه جغرافیهای ی گزارش دانان و مورّخان قدیم و معاصر این مسجد بنایی پیش از اسلام )ساسانی( دارد و بعدبر روی ویرانههای همان بنا مسجدی در قرن پنجم هـ. ق. (سلجوقی) بنا شده که دارای یک شبستان گنبددار و یک ایوان باز )بدون پوشش( بوده است و مناره نیز در دوره سلجوقی ساخته شده است. در عصر ایلخانی گنبد مسجد بازسازی و تزیینات مختلف گچبری و نقاشی در شبستان اصلی و محراب آن انجام شده است .

 

 

مسجد جامع اردبیل

اردبیل، استانی تماشایی و زیبا که کمی آنطرف تر از شهرهای شمالی ایران قرار دارد و به چشمه های آب گرم و چشم اندازهای رویایی معروف است اما جاذبه های تاریخی زیادی هم دارد که یکی از دیدنی ترین آن ها جمعه مسجد اردبیل است، یکی از کهن ترین مساجد ایران که قدمتش به زمان سلجوقیان برمی گردد و به خوبی معماری ایرانی – اسلامی را به نمایش گذاشته است. بهترین سوغاتی های اردبیل مساجد جامع همیشه یکی از مهمترین جاذبه های شهرهای بزرگ اند، مساجدی که با معماری زیبا و خیره کننده به خوبی نماینده ای از سبک معماری زمان خود هستند.

مسجد جامع اردبیل در محله پیرشمس ‌الدین اردبیل است و در مجاورت آتشکده ای متعلق به دوره اشکانی قرار گرفته است. بنای قبلی مسجد از ایوان، حیاط و طاق باشکوهی تشکیل شده بود که در جریان حمله مغول در سال ۶۲۰ هجری قمری نابود شد اما حدود ۳۰ سال بعد دوباره از نو بنا شد. امروز با اینکه ساختمان اصلی مسجد از بین رفته و فقط قسمت هایی از آن به جای مانده است اما باز هم معماری جالب توجه و خیره کننده ای دارد.

 

 

فهرست

چکیده مقاله

دوره تاریخی

تاریخچه بنای مسجد

مسجد جامع

مسجد جامع اردبیل

جاذبه های اردبیل

سفر به اردبیل

مساجد جامع ایران

تأثیرات متقابل معماری مسجد جامع اردبیل و سایر مساجد در ایران

معماری مسجد

اصل مسجد و بازمانده کنونی آن

قدمت مسجد

ساخته های دوره قاجاری مسجد

 

 

عنوان: پاورپوینت معماری مسجد جامع اردبیل

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 47 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلاید های پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجد جامع اردبیل

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید