پاورپوینت معماری مسجد تاج محل

پاورپوینت معماری مسجد تاج محل

دسته بندی:

قیمت: 32900 تومان

تعداد نمایش: 200 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 22 ژوئن 2021

به روز رسانی در: 29 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجد تاج محل

پاورپوینت معماری مسجد تاج محل ppt در 50 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

 

آشنایی با تاج محل

تاج محل در واقع مکانی به منظور گرامیداشت ممتاز بانو است که به فرمان همسرش شاه جهان (امپراطور پنجم هند) ساخته شد. لازم به ذکر است که بگوییم شاه جهان فردی مغول بود.بنای تاج محل ترکیبی از معماری ایرانی، هندی و اسلامی می باشد که ساخت آن 12 سال (1632 میلادی الی 1643 میلادی) به طول انجامید ولی با این وجود تکمیل کردن بخش های دیگر مجموعه نظیر باغ و بناهای اطراف خود 10 سال دیگر زمان برد. هزینه های ساخت این مجموعه شگفت انگیز در حدود 32 میلیون روپیه هندی برآورده شده بود.

به طور کلی در ساخت بنای تاج محل حدود 20000 معمار هنرمند ایرانی، هندی، آسیای میانه و آناتولی همکاری کرده اند که تحت نظارت احمد لاهوری و حمید لاهوری مشغول به فعالیت بودند. شنیده ها حاکی از آن است که خوشنویسی کتیبه های موجود بر روی در و دیوارها را امانت خان بر عهده داشته است. افراد بسیاری تاج محل را گوهر هنر اسلامی در هند می دانند و معتقدند که بهترین مجموعه معماری مغولی می باشد.

 

 

مسجد تاج محل

یکی از مهم ترین بخش های تاج محل مسجد آن است که در سمت چپ بنا قرار گرفته است. این مسجد قرمز رنگ نزد مسلمانانی که ساکن آگرا می باشند اهمیت فراوانی دارد و مکانی برای برپایی نماز و تجمع در روزهای خاص است. فضای داخلی مسجد همچون دیگر مساجد جهان اسلام، دارای محراب و منبر می باشد که در مواقع مشخص مورد استفاده قرار می گیرد.ساختمان دیگری همانند مسجد در سوی دیگر مجموعه قرار گرفته که با وجود منبر و طاقچه های مستطیلی بر فراز مسجد، از یکدیگر مجزا می شوند.

بخش های داخلی و خارجی مسجد مزین به آیات الهی است که با خطی خوش و زیبا به کار رفته است. این مسجد گنجایشی برای 570 نمازگزار دارد. خوب است بدانید که جسد ممتاز محل هنگامی که در ابتدا به آگرا آورده شد، موقتاً در کنار دیوار غربی مسجد به خاک سپرده شد تا هنگام ساخت مکان مناسب منتقل شود، این بخش هنوز هم قابل مشاهده می باشد. گردشگران تور دهلی آگرا جیپور باید بدانند که در حال حاضر تنها طبقه همکف مسجد قابل بازدید می باشد.

 

 

ماجرای ساخت تاج محل

همان گونه که پیش از این اشاره کردیم، تاج محل مکانی برای یادبود ممتاز محل می باشد.ممتاز محل همسر دوم شاه جهان بود که ازدواج آن ها در سال 1612 صورت گرفت، آن ها حدود 18 سال در کنار یکدیگر زندگی عاشقانه ای داشتند. شاه محل برای رفتن به یکی از حملات جنگی خود، راهی سفر بود و به دلیل این که دوری همسرش را نمی توانست تحمل کند، با وجود شرایط حساسی که او داشت و در ماه های آخرِ بارداری بود، او را هم با خود در این سفر همراه کرد. او به دلیل وضع حمل دخترش “گوهره بیگم” در حالی که تنها 39 سال سن داشت فوت کرد.

او پیش از فوت، از همسرش (شاه جهان) قول گرفت که هیچ گاه ازدواج نکند و همچنین برای او آرامگاهی بسازد.گفته می شود شاه جهان به اندازه ای از سوگ همسرش غمگین بود که تا یک سال لباس شاهانه خود را کنار گذاشته و عبای سفیدی به تن کرد. گوشه نشینی او سبب شد که دخترش جهان آرا برای مدتی امور پدر را بر عهده گیرد. شدت اندوه این غم سبب سفید شدن محاسن شاه در طول چند ماه شده بود.

 

 

امکانات مسجد تاج محل

در این مجموعه بزرگ و تماشایی امکانات و خدمات خوبی همچون: کاور کفش، سرویس بهداشتی، اتاق استراحت، نقشه گردشگری، رختکن، کارت اتوبوس های برقی، اتاق امانت، صندلی چرخدار و آب آشامیدنی وجود دارد که توریست ها می توانند از آن ها بهره مند شوند.

 

 

مسجد تاج محل در گذر زمان

در قرن 18 میلادی حاکمان گات ها به تاج محل یورش بردند و برخی از اموال قیمتی و گرانبهای آن را به یغما بردند. در این زمان تعداد زیادی از سنگ ها هم به واسطه مقامات رسمی و سربازان انگلیسی دزدیده شد. در قرن 19 میلادی بخش هایی از ساختمان تاج محل به دلیل فرسودگی و آسیب ریزش پیدا کرد. به دنبال این حادثه نایب السلطنه بریتانیایی دستور به مرمت قسمت های آسیب دیده داد، این عملیات بازسازی در سال 1908 پایان یافت. او همچنین باغ این مجموعه را به شکل باغ های بریتانیایی درآورد.

 

 

فهرست

آشنایی با تاج محل

مسجد

مقبره

مهمانخانه

ورودی مجموعه

بخش های مختلف تاج محل

سیستم آبرسانی مجموعه

ماجرای ساخت تاج محل

امکانات تاج محل

تاج محل در گذر زمان

رویایی که هیچ گاه واقعیت پیدا نکرد

معمار و طراح تاج محل

تصویر پلان

 

 

عنوان: پاورپوینت معماری مسجد تاج محل

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 50 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلاید های پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجد تاج محل

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید