پاورپوینت معماری مسجد اتابک

پاورپوینت معماری مسجد اتابک

دسته بندی:

قیمت: 32900 تومان

تعداد نمایش: 80 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 14 ژوئن 2021

به روز رسانی در: 29 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجد اتابک

پاورپوینت معماری مسجد اتابک ppt در 40 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

مقدمه

مسجد جامع جدید یا مسجد اتابک معروف به مسجد نو دومین مسجد شیراز از نظر اهمیت تاریخی است. مسجد نو با بیست هزار متر مربع مساحت بزرگترین مسجد ایران است. در سالهای اخیر مسجد نو محل اقامه نماز جمعه شهر شیراز است. این مسجد در سال ۵۹۰ هجری قمری توسط اتابک سعدبن زنگی احداث شد و در روبروی بارگاه شاهچراغ در شیراز قرار دارد.

 

مسجد نو شیراز

اگر میخواهید بزرگترین مسجد ایران را ببینید باید راهی شیراز شوید، «مسجد نو» یا «مسجد اتابک» عنوان بزرگترین مسجد را به خود اختصاص داده. این مسجد ثبت ملی شده و شماره ثبت آن نیز ۷۳ است که در سال ۱۳۱۰ ثبت شده است.

اما از وسعت مسجد بگوییم که بیست هزار متر مربع است! این مسجد در زمان حکومت اتابکان ساخته شده و علاوه بر بزرگ بودن تاریخی هم هست. قدمتش به سده ششم هجری قمری باز می گردد. این تنها مسجد تاریخی شیراز نیست بلکه مسجد عتیق و مسجد جامع وکیل هم دو مسجد دیگری هستند که باید هر گردشگری از آنها دیدن کند. مسجد اتابک شیراز معروف به مسجد نو یکی از مساجد قدیمی شهر شیراز است. مسجد اتابک در میان مساجد ایران لقب بزرگترین مسجد را در کشور به خود اختصاص داده است.

مساجد همواره جایگاه ویژه ای در جوامع اسلامی داشتند و دارند. البته این اماکن علاوه بر اهمیتی که از لحاظ مذهبی دارند، در حوزه معماری نیز حرف برای گفتن دارند و در اصل می توان نشانه هایی از معماری دوره های مختلف تاریخی را در مساجد دید.

 

تاریخچه مسجد اتابک شیراز

بنای اولیه این مسجد در بین سال‌های ۵۹۷ تا ۶۱۵ هجری قمری توسط اتابک سعد بن زنگی (پادشاه فارس) ساخته‌ شده و در دوره‌ های مختلف، بازسازی‌ ها، تعمیرات و تزیینات زیادی در آن صورت گرفته است به‌ نحوی‌ که از بنای اتابکی آثار قابل‌ توجهی بر جای نمانده و بنا صورت تازه‌ ای به خود گرفته است. از جمله بازسازی‌ ها و تعمیرات مسجد که در طول دوره‌ های مختلف صورت گرفته است می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: در سال ۹۹۵ هجری قمری، خواجه سعد الدین شیرازی معروف به شاه نوازخان (وزیر دکن هندوستان) و در سال ۱۱۸۳ هجری قمری، صادق خان، برادر کریم‌خان زند، مسجد را تجدید و تعمیر کردند.

در سال ۱۲۶۹ هجری قمری، مسجد در اثر زلزله آسیب کلی دید. به‌ طوری‌ که جز طاق بزرگ رو به مغرب و کریاس متصل به آن و شبستان پشت به قبله، بقیه مسجد خراب شد و بین سال‌ های ۱۲۷۱ تا ۱۲۷۳ توسط حاجی میرزا علی اکبر قوام الملک شیرازی بازسازی گردید. در سال ۱۳۰۱ هجری قمری، شبستان معروف به مقصودیه خراب شد که آن‌ هم توسط فتحعلی خان (پسر میرزاعلی اکبر قوام الملک) دوباره ساخته شد.

 

معماری مسجد اتابک شیراز

بنای مسجد مشتمل بر صحن وسیع مرکزی، ایوان‌ ها و رواق‌های جانبی، شبستان‌ های ستون‌ دار جنوبی و ۴ ورودی است که در کل مساحتی حدود ۲۰ هزار مترمربع را می‌ پوشاند. مسجد از جهات مختلف دارای چهار ورودی است که از طریق رواق‌ ها و دالان‌ هایی به صحن راه پیدا می‌کنند. ورودی‌ ها از بیرون دارای تزیینات کاشی‌ کاری هستند که عمدتاً مربوط به دوره‌ های اخیر است. در میانه صحن میانی مسجد سه حوض آب و ردیفی از درختان کهن‌ سال وجود دارد. این صحن از چهار جهت توسط رواق‌ های یک طبقه و ایوان‌ های چهارگانه محدود شده است.

در اطراف ایوان شمالی و جنوبی، به قرینه یکدیگر، ۲۴ دهانه و در اضلاع شرقی و غربی، ۱۲ دهنه رواق در اطراف ایوان‌ ها ساخته‌ شده است. جلوی بسیاری از دهنه‌ ها و رواق‌ ها با دیوار یا شبکه‌ های چوبی مسدود شده است.به‌ غیر از صحن مزبور، این مسجد دارای دو حیاط کوچک‌ تر در طرف جنوبی بوده که یکی (معروف به باغچه) به دبستانی تبدیل‌ شده و دیگری حیاط منجلاب مسجد است. در میانه ضلع جنوبی صحن، ایوان جنوبی به ارتفاع ۴۰ و عرض ۲۵ متر با رواق‌ ها و غرفه‌ های دو طبقه کناری و به قرینه آن در ضلع شمالی، ایوان دیگری است.بر پیشانی و زیر طاق این ایوان، مقداری کاشی‌ کاری قدیمی دیده می‌ شود و در پاکار طاق آن، کتیبه‌ ای قرآنی به خط ثلث نوشته‌ شده است.

 

 

فهرست

مقدمه

مسجد نو شیراز (مسجد اتابک شیراز)

تاریخچه مسجد اتابک شیراز

دلیل نامگذاری مسجد اتابک شیراز

توصیف مسجد نو

معماری مسجد اتابک شیراز

ویژگی های بنا

تعمیرات مسجد

 

عنوان: پاورپوینت معماری مسجد اتابک

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 40 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلاید های پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجد اتابک

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید