پاورپوینت معماری مسجد آقا بزرگ کاشان

پاورپوینت معماری مسجد آقا بزرگ کاشان

دسته بندی:

قیمت: 32900 تومان

تعداد نمایش: 165 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 30 می 2021

به روز رسانی در: 28 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجد آقا بزرگ کاشان

پاورپوینت معماری مسجد آقا بزرگ کاشان ppt در 50 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

مقدمه

یکی از شاخص ترین بناهایی که در معماری میتوان نام برد، مسجد آقا بزرگ است. در این مسجد شما می توانید تلفیقی از فرهنگ ایرانی و اسلامی را ببینید. مسجد آقا بزرگ یکی از جاهای دیدنی کاشان است که در دل کویر خودنمایی می کند. یکی از زیباترین و با شکوه ترین مساجدی که از دوره قاجار به جا مانده است، مسجد آقا بزرگ است که تنها مسجد ۵ طبقه جهان به شمار می رود.

 

موقعیت مسجد آقا بزرگ 

این مسجد و مدرسه در محدوده تاریخی و بافت قدیمی شهر، مجاور بقعه خواجه تاج‌الدین و در محله‌ای به همین نام بنا گردیده و در خیابان آقابزرگ، منشعب از خیابان فاضل نراقی واقع است و از نظر استواری هنوز وضع مطلوبی دارد.

 

تاریخچه مسجد آقا بزرگ 

حاج محمدتقی خانبان حاکم وقت و خیری بود که در زمان محمدشاه قاجار و ناصرالدین شاه زندگی می‌کرد. او دختر خود را به عقد یکی از علمای شهر به نام ملا مهدی نراقی معروف به آقا بزرگ درآورد و طبق درخواست او از شاه در سال ۱۲۲۱ تصمیم گرفت جایی را بسازد که هم کاربری مسجد داشته باشد و هم مدرسه‌ی روحانیت. این تصمیم عملی شد و نهایتاً هشت سال بعد این محل آماده شد. دلیل نامگذاری مسجد هم انتساب آن به آقا بزرگ است. برخی معتقدند که مسجد بر روی بقایای خانقاه، مسجد، مقبره و مدرسه‌ی خواجه تاج الدین و مسجدی دیگر که هر دو در زلزله از بین رفته‌اند ساخته شده و مربوط به دورانی قبل از قاجار است.

 

مسجد آقابزرگ کاشان یادگار قاجار

کاشان یکی از شهرهای غنی از نظر تعداد آثار و بناهای تاریخی است. یکی از دیدنیهای کاشان مسجد آقا بزرگ است که نظیر آن را پیدا نخواهید کرد. این مسجد در واقع مجموعه ای متشکل از مسجد و مدرسه است که منسوب به ملا مهدی نراقی است. این بنا در زمان پادشاهی محمدخان قاجار و به دست یک آدم نیکوکار به نام حاج محمدتقی خانبان و پسرش ساخته شد. چیزی که باعث زیباتر شدن این مسجد شده است، تزیینات و عناصر نفیسی است که در آن استفاده شده است. مقرنس کاری های سردر مسجد و گچ بری های ظریف و کاشی کاری های بی نظیر، همه باعث شده اند تا شما با یک اثر تاریخی بی نظیر طرف باشید.

 

معماری مسجد آقا بزرگ 

مسجد آقا بزرگ کاشان زمانی ساخته شد که نخستین نشانه‌های تأثیر معماری غربی در معماری ایران مشاهده می‌شود. در سازه هایی همچون کاخ عالی قاپوی اصفهان و کاخ گلستان تهران نیز الهام از معماری غربی به چشم می خورد. ولی در این مسجد نه از معماری سنتی استفاده شده و نه از عناصر غربی. بلکه بر اساس اصول معماری ایرانی ساخته شده و درعین حال تفاوت‌ها و نوآوری‌هایی نیز در آن دیده می شود. کارهایی مانند استفاده از اختلاف سطح، ایجاد طبقات، بازی با حجم‌ها و تزئینات خاص.

 

 

فهرست

مقدمه

موقعیت

تاریخچه

مسجد آقابزرگ کاشان یادگار قاجار

علت نام گذاری مسجد آقا بزرگ

مدرسه آقا بزرگ

معماری

نکات معماری

تغییرات بنا

تزئینات

تزئینات کاربردی

حجره‌های مدرسه

ورودی

سردر

در ورودی

جلوخان

طبقات

حیاط‌ ها

حیاط گودال باغچه

حیاط همکف یا بالایی

حیاط برف انداز

آرامگاه خاندان نراقی

سادگی بنا

استفاده هوشمندانه از عناصر اقلیمی و معماری

طرح گودال باغچه

بادگیر

اصول اربعه معماری اسلامی

تصویر پلان ها

 

 

عنوان: پاورپوینت معماری مسجد آقا بزرگ کاشان

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 50 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلایدهای پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجد آقا بزرگ کاشان

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید