پاورپوینت معماری مسجدالحرام

پاورپوینت معماری مسجدالحرام

دسته بندی:

قیمت: 32900 تومان

تعداد نمایش: 347 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 1 ژوئن 2021

به روز رسانی در: 28 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری مسجدالحرام ppt در 42 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

 

مقدمه

مسجدالحرام یا مسجد اعظم، بزرگ‌ترین مسجد جهان اسلام و قبله‌گاه مسلمانان است. مسجدالحرام در شهر مکه در کشور عربستان سعودی قرار دارد. بنابر آموزه‌های اسلام هر انسان و موجود زنده‌ای که وارد آن شود ایمن است و نباید به او آسیب رسانده شود.

 

 

تاریخچه مسجد الحرام 

در صدر اسلام، مسجدالحرام بسیار کوچک بود. نخستین بار، عمر بن خطاب دستور داد خانه‌هایی بخرند و بر مساحت مسجد بیفزایند. تا آن زمان، به دور مسجد دیوار نبود. عمر دستور داد دور مسجد دیواری نیز بکشند. عثمان برای مسجد رواق ساخت و بدین‌گونه قسمت‌هایی از مسجد سر پوشیده شد. پس از آن ولید مسجد را به زیبایی بازسازی کرد و ناودان کعبه را با طلا ساخت. از آن زمان تاکنون بارها مسجدالحرام گسترش یافته‌است.

 

 

کعبه

به کعبه، خانه خدا، بیت‌الله‌الحرام، بیت العتیق و بیت‌الحرام نیز می‌گویند. دلیل نام‌گذاری کعبه به بیت‌الحرام این است که خداوند ورود مشرکان را به این مکان مقدس حرام و ممنوع فرموده‌است. بیت‌الله‌الحرام در شهر مکه قرار دارد و در تاریخ، مورد احترام همگان بوده‌است. بنابر آیاتی از قرآن و روایات امامان شیعه، خانه کعبه نخستین و مقدس‌ترین بنا و اولین مسجدی است که بر روی زمین ساخته شده‌است.

در احادیث آمده‌است که در آغاز آفرینش سراسر زمین را آب فرا گرفته بود و نخستین خشکی که آفریده شد زمین زیر کعبه بود که خشکی‌های دیگر از آن گسترده گشت. بر اساس روایات اسلامی، کعبه را ابتدا آدم ساخت و سپس ابراهیم به کمک پسرش اسماعیل تعمیر و بازسازی کرد. کعبه در زمان محمد و قبل از بعثت، به دست قریش و با همکاری محمد، بر اساس بنای اولیه ابراهیم، دوباره بازسازی شد.

این بنا بخش‌های دیگری هم دارد؛ همچون حجر الاسود، ملتزم، مستجار، حطیم و حجر اسماعیل. در نزدیکی آن نیز مقام ابراهیم و چاه زمزم واقع است.

 

 

ساختمان کنونی مسجدالحرام 

در ساختمان حرم ، بر استفاده از شکل های هندسی مشخصی ، مانند هشت ضلعی و مربع تکیه بسیاری شده است هشت ضلعی ، شکلی برگرفته از نقشه قبه الصخره در بیت المقدس است ساختمان مسجدالحرام گرداگرد کعبه است و از هر سو کعبه را در آغوش خود دارد و هر گوشه آن از مرکز مسجد، یعنی کعبه ، الهام می گیرد تنها شکلی که می تواند این وظیفه نمادین را به خوبی عهده دار شود، هشت ضلعی است ، گو این که شکل آن با بسیاری از دیگر ساختمان های هشت ضلعی تفاوت دارد شبستان های مسجد نیز از رواق های دیگر مساجد تاریخی متفاوت است ، زیرا شماری از فضاهای سرپوشیده حرم مکه ، ویژه نماز است و از شماری دیگر تنها به عنوان گذرگاه استفاده می شود. مناره های هفتگانه که در زوایای مسجدالحرام برافراشته است نیز از شمار گلدسته های دیگر مسجد افزونتر است حرم قدیم و توسعه اول سعودی ،افزون بر محل نماز و گذرگاه و محل سعی و اذان ، ورودیها و مدارس و چند سقاخانه را نیز در بر می گیرد .

 

 

فهرست

معماری مسجدالحرام

مقدمه

تاریخچه

کعبه

حجرالاسود

مقام اسماعیل

ملتزم

مستجار

حطیم

شاذروان کعبه

مقام ابراهیم

چاه زمزم

پرده کعبه

مسعی

محل اذان

سایه بان

منبر

ساختمان کنونی حرم

ورودیهای اصلی

مدارس سه گانه

سقاخانه

نقشه توسعه

طبقه زیرین

ورودیهای سه گانه و شش مناره

 

 

عنوان: پاورپوینت معماری مسجدالحرام

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 42 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلایدهای پاورپوینت

پاورپوینت معماری مسجدالحرام

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید