پاورپوینت معماری بازار سرپوش نیشابور

پاورپوینت معماری بازار سرپوش نیشابور

دسته بندی:

قیمت: 32900 تومان

تعداد نمایش: 144 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 6 می 2021

به روز رسانی در: 28 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت معماری بازار سرپوش نیشابور

پاورپوینت معماری بازار سرپوش نیشابور ppt در 42 اسلاید تهیه شده که برای دانشجویان معماری بسیار کاربردی می باشد. میتوانید به راحتی این پاورپوینت قابل ویرایش را دانلود کنید. در ادامه بخشی از محتوای این پاورپوینت را به همراه فهرست و تصویر  پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای فایل دسترسی داشته باشید. همچنین یک نسخه از این پاورپوینت به ایمیل شما ارسال خواهد شد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

مقدمه

بازار تاریخی نیشابور، که تنها بخش باقی‌مانده از بازار بزرگ سرپوشیده‌ی سنتی شهر نیشابور است که از دروازه مشهد (در نزدیکی فلکه خیام کنونی) شروع و به دروازه عراق (در نزدیکی فلکه فردوسی کنونی) منتهی می‌شده. این بازار، به علت سرپوشیده و مسقّف بودن معبر و راهروی آن، در میان مردم نیشابور، به «بازار سرپوش» معروف است. بازار سرپوش، یکی از قدیم‌‌ترین و مهم‌ترین بازارهای سنتی خراسان بزرگ به شمار می‌آید که در نوع خود منحصر به فرد بوده و پیشینه‌‌ی آن، به دوره‌ی صفویه می‌رسد. این بازار با بافت و معماری سنتی و عناصری چون راسته بازار، رسته‌های تجاری گوناگون، دالان، سرا، تیم، قیصریه، دکان‌ها، چایخانه، سفره‌خانه، مسجد، حمام، ویژگی‌های یک بازار سنتی ایرانی را حفظ نموده. بناهایی نیز وابسته و یا پیرامون بازار سرپوش، واقع شده‌اند که دارای ارزش تاریخی و فرهنگی بوده که عبارتند از «سرای زهدی»، «حمام قدیمی بازار»، «آب‌انبار بازار نو»، «گرمابه مرمر»، «گرمابه گلشن» که در این نوشتار به بازشناسی آن‌ها نیز پرداخته‌ایم.

 

بازار سرپوش نیشابور

بازار تاریخی نیشابور از بازارهای قدیمی و جاهای دیدنی نیشابور به شمار می‌رود. طول این بازار حدود یک کیلومتر است. «بازار سرپوشیده نیشابور» به شماره‌ی ۶۷۳۹ در تاریخ ۱۳۸۱/۱۰/۱۰، در فهرست آثار ملی آیران ثبت شده است.

این بازار، به علت سرپوشیده و مسقّف بودن معبر و راهروی آن، در میان مردم نیشابور، به «بازار سرپوش» معروف است. همچنین به نام سوق القدیم نیز خوانده می‌شود.

 

موقعیت بازار سرپوش نیشابور 

این بازار که ورودی شمالی آن از حاشیه‌ی خیابان امام خمینی شهر نیشابور است، در امتداد شمالی‌جنوبی، به پیچ و خم‌هایی محسوس به سمت شرق و غرب، به «دروازه عراق» در سمت جنوب منتهی می‌شود.

بخش جنوبی بازار، در پایین‌تر از دروازه‌ عراق، به خیابان سیمتری می‌پیوندد و از جانب شرق با فاصله‌ی چند محله و کوی فرعی، با خیابان ارگ جنوبی و از سمت غرب نیز با خیابان فردوسی جنوبی، همجوار است.

 

تایخچه بازار سرپوش نیشابور 

این بازار تنها بخش به‌جا مانده از بازار بزرگی در نیشابور قدیم بوده است که از «دروازه مشهد» آغاز و در «دروازه عراق» به پایان می‌رسیده است. ساخت و گسترش بازار سرپوش نیشابور، در دوره‌های مختلف، صورت گرفته است؛ قدمت بخش قدیمی بازار که شروع آن از دروازه عراق در جنوب بازار فعلی به سمت شمال است، به دوره‌‌ی صفویه و ادامه‌ی آن به سمت شمال، در دوره‌های مختلف زندیه تا پهلوی به آن اضافه شده است.

گمان بر این است که نوسازی یا ساختن این بازار از جمله اصلاحاتی بوده که شاه عباس صفوی در مدت اقامت خود در نیشابور انجام داده است.

 

 

فهرست

مقدمه

بازار سرپوش نیشابور

موقعیت بازار

پیشینه

ویژگی‌ها و تزیینات بازار

بخش‌های بازار

سرای زاهدی

حمام قدیمی بازار

آب انبار بازار نو

گرمابه مرمر

گرمابه گلشن

بناهای وابسته و پیرامونی

تصویر پلان های بازار سرپوش نیشابور

 

 

عنوان: پاورپوینت معماری بازار سرپوش نیشابور

فرمت: pptx

تعداد صفحات: 42 اسلاید

تصویر پیش نمایش اسلایدهای پاورپوینت

پاورپوینت معماری بازار سرپوش نیشابور

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید