پاورپوینت دموکراسی مستقیم چیست

پاورپوینت دموکراسی مستقیم چیست

دسته بندی:

قیمت: 35000 تومان

تعداد نمایش: 129 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 30 اکتبر 2021

به روز رسانی در: 29 مارس 2024

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت دموکراسی مستقیم چیست

پاورپوینت دموکراسی مستقیم چیست شامل 29 اسلاید زیبا ، که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و تمام اسلایدها دارای slide show بسیار زیبا و کارشده و قابل ویرایش می باشد . همچنین به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است. این پاورپوینت برای دانشجویان کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .

مختصری از متن

مقدمه

دموکراسی مستقیم یکی از انواع دموکراسی است که بر اساس آن، شهروندان بدون واسطه و به‌صورت مستقیم در تصمیم‌گیری‌های عمومی مشارکت می‌نمایند. در مقابل این نوع از دموکراسی، دموکراسی مبتنی بر نمایندگی وجود دارد که شهروندان با انتخاب نمایندگانی که عملا اداره‌ی جامعه را بر عهده دارند، حاکمیت خود را اعمال می‌کنند.

دموکراسی مستقیم، اولیه‌ترین شکل دموکراسی است که در دولت‌ شهرهای یونان باستان به اجرا درآمد و برخی آن‌را دموکراسی حقیقی دانسته و انواع دیگر آن‌را انحراف از دموکراسی قلمداد نموده‌اند. با ملاحظه‌ی تاریخ تحولات نظری و عملی دموکراسی‌ها می‌توان گفت که شکل مستقیم دموکراسی پس از طرح نظری و عملی در دوران باستان و افول طولانی مدت در قرون وسطی، امروزه به لحاظ نظری توسط برخی از اندیشمندان مطرح گردیده است؛ هر چند که در عصر جدید امکان تحقق عملی آن به جز در برخی از کشورها و به صورت کوتاه مدت فراهم نشده است.

بیشتر متفکران عصر جدید بر این عقیده‌اند که دموکراسی مستقیم در جوامع پر جمعیت و گسترده‌ی امروزی ممکن نیست و بهترین شکل دموکراسی، اِعمال آن از طریق نظام نمایندگی است. مهم‌ترین فیلسوف سیاسی که در دوران مدرن از دموکراسی مستقیم دفاع نمود، ژان ژاک روسو (1778 ـ 1712) بود. مارکس نیز در قرن نوزدهم با انتقاد از مدل لیبرال دموکراسی از دموکراسی مستقیم دفاع کرد، هر چند نسبت به روسو برداشت متمایزی در مورد اهداف حکومت دمکراسی ارائه می‌نمود.

امروزه نیز با پیشرفت تکنولوژی و امکانات ارتباطی گسترده و فراگیر سخن از تله‌دموکراسی (Teledemocracy) یا دموکراسی دیجیتال به میان آمده است که برخی را امیدوار به احیاء مجدد دموکراسی مستقیم نموده است. بنابراین، دموکراسی دوران باستان، دموکراسی روسویی و برداشت مارکسیستی از دموکراسی و دموکراسی دیجیتال چهار وجه متفاوت و متمایز از دموکراسی مستقیم است که به اجمال به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

دموکراسی یونان باستان

از آن‌جا که مفهوم دموکراسی برای اولین‌بار در یونان باستان مطرح گردید، نخستین اندیشه‌های فلسفی در مورد آن نیز از همان‌جا آغاز شد. دموکراسی یونان، تجربه‌ای سیاسی بود که در فاصله‌ی سال‌های 508 تا 338 ق. م پدید آمد. آتن بزرگ‌ترین و نیرومندترین دولت شهر یونان بود که بر حکومت دموکراسی مبتنی بود. دموکراسی آتن ویژگی‌های خاص خود را دارا بود.

وجه مشخص دولت شهر آتن، وحدت دولت و جامعه و مشارکت مستقیم همه‌ی شهروندان در امور حکومتی بود. دموکراسی آتن متضمن نوعی تعهد عمومی به اصل فضیلت مدنی بود و زندگی خصوصی از مسائل عمومی تبعیت می‌نمود. به تعبیر دیگر، فضیلت فرد با فضیلت جامعه یکسان تلقی می‌شد. به همین جهت در این نوع جامعه، فرد می‌توانست از طریق استقلال، منزلت، آموزش، هنر و مهم‌تر از همه مشارکت در زندگی عمومی شهر، توان‌های مادی خود را ارضا و آرمان یا هدف صلاح عامه را تأمین نماید.

آرمان و هدف‌های دموکراسی آتن در خطابه‌ی معروف به دفن که منسوب به پریکلس، یکی از سرداران و سیاستمداران برجسته آتن است، به‌گونه‌ای شگرف بازگو شده است. پریکلس اجتماعی را توصیف می‌کند که در آن همه‌ی شهروندان می‌توانند و در حقیقت ناچارند در پی‌ریزی و تقویت زندگی عمومی مشارکت کنند. بدین ترتیب مردم آزادانه، برابر و به‌طور مستقیم در امر قانون‌گذاری، کارکردهای قضایی و اتخاذ تصمیمات نهایی برای امور شهر دخالت می‌نمودند و همین خصلت بود که حکومت آتن را به دموکراسی حقیقی یعنی حکومت مردم تبدیل کرده بود.

برابری سیاسی بدین معنا بود که برای مشارکت در مسائل عمومی، موانعی ناشی از مرتبه و ثروت وجود نداشت و آزادی سیاسی بدین معنا که همه‌ی مردم آزاد بودند و حق داشتند فرمانروایان را از میان تمامی جمع خود برگزینند و هر کس نیز به نوبت بر دیگران فرمانروایی کند. بنابراین، مردم هم در انتخاب حاکمان و هم در حاکم شدن آزاد و برابر بودند. روش گزینش نیز در مورد فرمانروایان یا دست کم مناصبی که نیاز به مهارت و آزمودگی نداشت با قرعه انجام می‌شد.

یکی دیگر از ویژگی‌های دموکراسی آتن، نظام شهروندی محدود آن بود. این محدودیت به این دلیل بود که فقط مردان آتنی 20سال به بالا صلاحیت شهروندی را داشتند و زنان از هیچ‌گونه حقوق سیاسی برخوردار نبودند. مهاجران و بردگان نیز علی‌رغم این‌که جمعیت آنان بسیار زیادتر از شهروندان آتنی بود از فعالیت سیاسی کنار گذاشته شده بودند. این محدودیت تا قرن بیستم در کشورهایی که دموکراسی را به اجرا گذاشته بودند وجود داشت و تنها در سال 1920 برای اولین‌بار زنان در آمریکا حق رأی پیدا نمودند.

 و …

فهرست مطالب

مقدمه

دموکراسی یونان باستان

نهادهای دموکراسی آتن

دموکراسی روسویی

دموکراسی در سنت مارکسیستی

دموکراسی دیجیتال

عنوان : پاورپوینت دموکراسی مستقیم چیست

فرمت : pptx

تعداد صفحات : 29

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت

پاورپوینت دموکراسی مستقیم چیست

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید