پاورپوینت ادبیات عامیانه یا فولکلور چیست

پاورپوینت ادبیات عامیانه یا فولکلور چیست

دسته بندی:

قیمت: 15000 تومان

تعداد نمایش: 169 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 13 ژانویه 2022

به روز رسانی در: 13 ژانویه 2022

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

پاورپوینت ادبیات عامیانه یا فولکلور چیست

پاورپوینت ادبیات عامیانه یا فولکلور چیست شامل 34 اسلاید زیبا ، که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و تمام اسلایدها دارای slide show بسیار زیبا و کارشده و قابل ویرایش می باشد . همچنین به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است. این پاورپوینت برای دانشجویان کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .

 

مختصری از متن 

مقدمه

فرهنگ عمومی‌ یا «فولکلور» یکی از اجزای سازنده فرهنگ است. همه فرهنگهای شناخته شده در جهان، چه در جامعه‌های ابتدایی و روستایی که تکنولوژی  و ابزار کار ساده و ضعیف دارند و چه در جامعه‌های پیشرفته و صنعتی که از تکنولوژی پیچیده و ابزار نیرومند برخوردارند، واجد فرهنگ عامه می‌باشد و صورتهایی از آن را به کار می‌برند.

فرهنگ عمومی‌، جزیی از سنتهای آموخته انسان و از میراث اجتماعی جامعه اوست. بعضی، ادبیات شفاهی را فرهنگ عامه و خود فرهنگ عامه را مقوله ادبی یا هنری فرهنگ پنداشته اند. برخی دیگر، همه آداب و رسوم، سنتها، آیینها و جشنها، ادب و هنر را در جامعه ابتدائی و روستایی و بازمانده آنها را در جامعه‌های پیشرفته صنعتی که به صورت شفاهی منتقل می‌شود، فرهنگ عامه دانسته‌اند.

قسمت عمده زندگی روزانه ما از عاداتی که به ارث برده‌ایم تشکیل یافته و سرچشمه آنها ملی نیست، بلکه بشری می‌باشد، زیرا تظاهرات گوناگون زندگی عامّه، حاکی از عمومیت و قدمت است. این عادات هر جا که بشر هست، خودنمایی می‌کند و می‌توان حدس زد که تمام آنها از ابتدای بشریت آغاز می‌شود و یا لااقل مربوط به دوره‌های بسیار باستانی است.

ابزارهای یکسان که در مناطق گوناگون پیدا شده است نه تنها دلیل ارتباط اقوام است، بلکه مؤید این نظر می‌شود که همه آنها از ابزارهای ماقبل تاریخ منشعب شده است. عادات و رسوم نیز از همین قرار است.

خوش آمد گفتن به کسی که عطسه می‌کند در همه سرزمینها و بین همه قبایل مرسوم می‌باشد. آتش کردن به وسیله سایش چوب در سرتاسر سرزمین معمول بوده است. ادبیات عامه چه از حیث موضوع قصه‌ها و ترانه‌ها و چه از جنبه های دیگر، عمومیت محصول زندگی توده را می‌رساند. اغلب در کشورهای دور از هم که به هیچ وجه، وسیله ارتباط بین افراد آن وجود نداشته، اشعار عامیانه‌ای هست که از حیث مضمون و آهنگ، همانند می‌باشند

از مقایسه تمام قصه‌های ملتهای گوناگون که در سرتاسر زاد بوم نژاد هند واروپای وهمچنین میان نژادهای سرخ و سیاه رواج دارد، چنین برمی‌آید که بسیاری از آنها با جزیی تغییر در همه جا یافت می‌شود. چوپان اسکاتلندی، ماهیگیری سیسیلی، دایه ایرانی، برزگرهندی و شتر چران عرب که ممکن است بی‌سواد و نادان باشند و هرگز راجع به یکدیگر چیزی نشنیده‌اند، یک وجه مشترک دارند و آن عبارت از قصه‌های عجیب و یا خنده آوری است که گاهی ساختمان ظاهری آنها فرق می‌کند ولی موضوع آنها همه جا یکی است.

مثلاً قضیه «ماه پیشانی» ایرانی با جزیی تغییر نزد فرانسویها، آلمانیها و ایرلندیها وجود دارد و از حیث موضوع، با قصه نروژی نزدیکتر می‌باشد. این اختلاف کوچک در مضمون یک قصه که از نواحی مختلف یک کشور جمع‌آوری شود نیز مشاهده می‌گردد. به همین مناسبت، چنین تصور، کرده‌اند که ترکیب اولیه ترانه‌ها، قصه‌ها و اعتقادات بشر به زمانی می‌رسد که خانواده‌های گوناگون این ملل باهم می‌زیسته و هنوز از یکدیگر جدا نشده بودند. شالوده مذاهب اولیه و پرسشهای مردم به طور خلاصه از سه سر چشمه، ناشی می‌شده است : پرستش مردگان، پرستش طبیعت و موجودات آن.

رسوم و جشنهای موسمی‌ که مربوط به پیوند بین انسان و طبیعت می‌شود، رابطه میان ستارگان و فصلها که تأمل احوال ملتهای گوناگون در طبیعت بدست آمده است. از این رو عادات،  آداب و اعتقادات ما نه تنها از جانب پدر ویا کسانی که در سرزمین هم‌نژاد نیاکان می‌زیسته‌اند به ما رسیده بلکه از تمامی‌نژادهای دیگر، این عادات واعتقادات را گرفته‌ایم. فولکلور، دشمنی با بیگانگان را زائل می‌کند و همبستگی نژاد بشر را نشان می‌دهد. از این قرار، اساس زندگی افراد مردم، عمومیت دارد، ولی مطلب مهم دیگر این است که این اساس مشترک به زمانهای ماقبل تاریخ می‌رسد.

فولکلور، علم نوزادی است ولی جمع‌آوری مصالح آن، بسیار لغزنده و دشوارمی‌باشد. زیرا این گنجیه، فقط از محفوظات اشخاص بی‌سواد و عامی‌به دست می‌آید و وابسته به پشتکار و همتی است که اهالی تحصیل کرده یک ملت از خود نشان بدهند، زیرا هر گاه در جمع‌آوری آن مسامحه و غفلت شود، بیم آن می‌رود که قسمت عمده فرهنگ مردمی‌فراموش گردد.

و …

 

فهرست مطالب

مقدمه

تعریف و قلمرو فولکلور

زمینه اجتماعی فولکلور

بعد زمانی فولکلور

واسطه انتقال فولکلور

فولکلور در رابطه با مردم شناسی

نقش فولکلور و اهمیت بررسی و گردآوری آن

مفهوم فولکلور و قلمرو آن در ایران

عنوان : پاورپوینت ادبیات عامیانه یا فولکلور چیست

فرمت : پاورپوینت

تعداد صفحات : 34

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت

ادبیات عامیانه یا فولکلور چیست

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید